Az interneten egyre szaporodik a cikkek száma, hogy mit tehetünk a gyerekekkel nyáron. Hiszen ez az évszak a kalandokról, a tapasztalatok gyűjtéséről a pihenésről szól. Emellett megjelenik az igény, hogy fejlődjön is a gyermek nyáron. Főként az iskolás gyerekek esetében vetődik fel a kérdés, hogy hogyan tehető zökkenőmentessé az átmenet a nyári szabadság és az iskolai fegyelem között.
Minden évben tapasztalom, hogy bármilyen életkorú is a gyermek a szülők már májusban tanakodnak azon, hogy hogyan tudnak minél tartalmasabb, ingergazdagabb nyarat varázsolni a csemetéjüknek.
A sok javaslatot, házi feladatot, kihagyhatatlan programot látva felvetődik a szülőben az örök kérdés? Vajon elég vagyok a gyerekemnek? Tudok szórakoztató, spontán lenni? Mi lesz, ha kimarad valamiből?
Amikor e kínzó kérdések megjelennek, érdemes végiggondolni, hogy melyek azok a nyári élmények, amiket a szülő örök emlékként őriz kicsi korából. Biztosan nem a célzott fejlesztő foglalkozások voltak azok. Egy egyszerű rollerezés, hintázás, esti mese hihetetlen fejlesztő erejű, ugyanakkor szórakoztatja a gyerekeket.
A gyermek és a szülő életében is a legpozitívabb élmények spontán jelentkeznek.
Egy-egy szokatlan útvonal vagy új fagyizó, új gyümölcs kipróbálása is hatalmas örömet okoz. Emellett nagyon fontos és hatásos szorongásoldó erejű a gyermeknek, ha az ő programötletei is megvalósulhatnak.
Az eseménytelenebb napokon, a tikkasztó órákban segítségünkre sietnek a játékok. Törekedjünk olyan játékszerek vásárlására, amelyben a család együtt tud részt venni, akár kártyapartiról, akár gyöngyfűzésről, akár egy egyszerűbb hangszereken alapuló együttes zenélésről legyen szó.
A nyár pillanatait úgy tehetjük gyermekünknek feledhetetlenné, ha valóban jelen vagyunk számára. Teljes testünkkel-lelkünkkel érdemes a gyermek felé fordulni, kérdezni tőle, meghallgatni a véleményét! Ezek azok a pillanatok, amikor rádöbbenhetünk milyen csupatitok egyéniség a gyermekünk!
Spontán, sokat nevetős-játszós nyarat kívánok!
Erdődy-Nagy Edit
pszichológus